تاثیر آموزش برنامه ذهن آگاهی کودک محور بر خودنظم دهی و سرزندگی تحصیلی کودکان مقطع ابتدایی در زمان شیوع بحران کرونا ویروس جدید
The effect of child-centered mindfulness training on self-regulation and academic vitality of primary school children during the outbreak of the new coronavirus crisis
نویسندگان :
امین آهنگرانی فراهانی ( دانشگاه خوارزمی تهران ) , محمدمهدی عموپور ( دانشگاه خوارزمی تهران ) , سیدمحمدعلی میری ( دانشگاه تنکابن ) , طاهره روشن بخت ( دانشگاه آزاد رشت )
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش ذهن آ گاهی کودک محور بر خودنظم دهی و سرزندگی تحصیلی کودکان مقطع ابتدایی در زمان بحران کرونا ویروس جدید(کووید19) انجام گرفت. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پایه پنجم مقطع ابتدایی شهر اراک در سال تحصیلی 99-1398تشکیل می دادند.که از میان آن ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ابتدا از بین تمامی مدارس ابتدایی، شهر اراک سه مدرسه به روش قرعه کشی انتخاب و سپس از میان این سه مدرسه،سه کلاس و از هر کلاس 10 نفر انتخاب گردید و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی(15نفر) و گواه(15نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش مداخلات درمانی مربوط به ذهن آگاهی را در طی دو ماه و نیم به صورت هفته ای یک جلسه45 دقیقه ای از طریق تماس های تصویری وبرخط جهت حفظ سلامت ورعایت پروتکل های بهداشتی در زمان شیوع کرونا ویروس جدید(کووید19) دریافت نمودند. این در حالی است که گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای را در طول پژوهش دریافت نکرد. .برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی-زیمرمن و پونز و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (حسین چاری و دهقانی زاده،1391) استفاده شد.داده ها با روش آماری کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که فرضیه پژوهش مبنی بر تاثیر آموزش ذهن آ گاهی کودک محور بر خودنظم دهی و سرزندگی تحصیلی کودکان مقطع ابتدایی در زمان بحران کرونا ویروس جدید(کووید19) مورد تایید قرار گرفته است.بدین صورت که میانگین نمره های پس آزمون دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به دانش آموزان گروه کنترل به طور معناداری در خودنظم دهی و سرزندگی تحصیلی بیشتر بود.بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش ذهن آگاهی کودک محور در افزایش خودنظم دهی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان در زمان شیوع کرونا ویروس جدید(کووید19) تاثیر معناداری داشته است.کليدواژه ها
ذهن آگاهی کودک محور،خودنظم دهی،سرزندگی تحصیلی ،کروناویروس جدید(کووید19)کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:امین آهنگرانی فراهانی , 1399 , تاثیر آموزش برنامه ذهن آگاهی کودک محور بر خودنظم دهی و سرزندگی تحصیلی کودکان مقطع ابتدایی در زمان شیوع بحران کرونا ویروس جدید , ششمین همایش بینالمللی روانشناسی مدرسه
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به انجمن روانشناسی تربیتی ایران میباشد.